Jan Belina Brzozowski

Exploiter la lumière naturelle

Ce matériel de discussion à été présenté au Groupe Photo Anticafé le 16 novembre 2017 par directeur de photographie de stature internationale, Jan Belina Brzozowski. Originaire de Montréal, Jan a travaillé sur de nombreuses productions cinématographiques, à l’échelle planétaire.

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A partir des œuvres de Jean-Marc Vallée et son cinématographe Yves Bélanger, Yan discute l’utilisation des techniques d’éclairage pour la production de documentaires appliquées à la production de films de fiction. En contraste avec la machine hollywoodienne et ses énormes équipes de production, Vallée exploite la lumière naturelle pour créer des portraits dramatiques à l’écran, ce qui permet d’utiliser une approche plus intimiste sur le plateau de tournage.

La discussion couvrira les procédures préparatoires pour capter la meilleure esthétique possible selon le choix des emplacements. Gardant en mémoire la technique d’éclairage à trois sources lumineuses, utiliser les outils pour maitriser la lumière naturelle permet d’obtenir une signature unique. La discussion portera sur trois films de Vallé, « Dallas Buyers Club » (2013), « Demolition » (2015) and « Big Little Lies » (2017), chacun avec des approches différentes de l’utilisation de la lumière naturelle.


« The human face is the most beautiful landscape … Faces tell the story and have great beauty »

Yves Bélanger

 

What is natural?

  • Sun
  • Lightbulbs
  • Neon
  • LED
  • Sodium vapor
  • Etc.

 

The Vallé / Blanger style

« I want to be able to shoot 360 degrees »

Jean-Marc Vallée

Their collaborative apporach involves:

  • Quick shooting
  • Shoot a lot of footage
  • Handheld camera
  • Available lighting supplemented with practicals
  • Documentary apporach
  • Natural, not even flags

 

 

Dallas Buyers Club

 

« I always have a polarizer with digital, even for day and night interiors »

« My last controf for contrast is with a polarizer. When you don’t have light, the skin reflects everything, and sometime, it’s too much. »

Yves Bélanger

 

Wild

 

Shaping portraits with natural light

  • Being aware of the three point-lighting technique (Key, fill and backlight)
  • Bouncing strong sources to fill
  • Cutting the light (removing)
  • Shooting in shadows with bright backgrounds
  • Choosing your angle
  • Use of cookies (braking the light)

 

Demolition

« Daylight is nice and contrasty and (the camera) works well with candlelight. I find that with the Alexa, the less you do, the better it will work. Nowadays, it’s very much about turning off lights. »

Yves Bélanger

« We first shot that way for economic reasons and to capture an authentic and realistic image, but aftre three movies, it’s become mainly an easthetic choice. Really, we can’t work any other way. »

Yves Bélanger

« Shooting wide-open and close to the actors with the 35 mm created a beautiful look. There is no depth of field whatsoever. »

Yves Bélanger

 

Big Little Lies

Fake natural light

The biggest challenge for Bélanger involved the work done on soundsstage sets for Big Little Lies, meaning that he had to fake natural light through inventive use of artificial light.

 

« You work hard to make sure it doesn’t look lit. »

Yves Bélanger

 

Exterior and Interior scenes

 

« In the studio, we didn’t do beauty shot lighting; we did realistic lighting. »

Yves Bélanger

 

Conclusion

In conclusion, keep it simple: less is more

 

 

Références

Utilisation de la lumière naturelle dans la production « Suits » de Netflix

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